Vacature Specialist Omzetbelasting

Specialist Omzetbelasting in Hoofddorp

Specialist omzetbelasting Intensief Toezicht en Externe Overheidssamenwerking

  • Reageer t/m 27 juni 2024

De Belastingdienst is in beweging en op weg naar de toekomst! Terwijl het werk onomstreden moet zijn, wil de Belastingdienst tegelijkertijd zijn dienstverlening, intensief toezicht en performance verbeteren.

Intensief toezicht maakt onderdeel uit van de toezichtstrategie van de Belastingdienst. Naast de subject gerichte aanpak van vermoedelijke fiscale misstanden is de Belastingdienst een belangrijke partner bij de overheidsbrede aanpak van ondermijnende criminaliteit en arbeid gerelateerde misstanden. Dit doen we met name binnen de samenwerkingsverbanden LIEC/RIEC (Landelijk Informatie en Expertise Centrum/Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en LSI (Landelijke Stuurgroep Interventieteams). De komende jaren wordt de aanpak van ondermijnende criminaliteit geïntensiveerd.

Ons kantoor in Hoofddorp kenmerkt zich door een goede sfeer, met een open en informele cultuur. Ons kantoor Hoofddorp-Schiphol is op hybride werken ingericht, ligt centraal in de Randstad en is goed bereikbaar met het ov. Daarnaast kunnen de werkzaamheden voor het team Intensief Toezicht en Externe overheidssamenwerking (ITE) van MKB Hoofddorp-Schiphol wordt uitgevoerd op kantoor Hoofddorp, kantoor Amsterdam of kantoor Hoorn.


  • Bachelor-hbo
  • 32-36 uur
  • Fiscaal
  • € 3.091,- / € 5.586,- bruto p.m.
  • Hoofddorp

  • Reageer t/m 27 juni 2024

Dit doe je bij de Belastingdienst

In jouw rol als specialist omzetbelasting binnen het team ITE behandel je alle voorkomende problematiek op het gebied van de omzetbelasting van burgers en bedrijven die mogelijk fiscale misstanden plegen. Waaronder ook zaken in het kader van de aanpak van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit en de integrale aanpak van casuïstiek. Je voert onder andere toezicht uit op aangiften omzetbelasting en gaat hierover met ondernemers en hun adviseurs in gesprek. Daarnaast ben je als specialist omzetbelasting een aanspreekpunt voor de collega's binnen het team ITE en behandel je vaak complexe vraagstukken op het gebied van de intracommunautaire transacties en- of btw-fraude. Je werkt hierbij nauw samen met collega's van de omzetbelasting, andere belastingmiddelen, processen en ook andere overheidsinstanties!


Een bijzondere baan, omdat...

  • Je de kans krijgt om samen te werken met diverse in- en externe partijen, waardoor je een interessant netwerk opbouwt;
  • Je bijdraagt aan het aanpakken van mogelijke fiscale misstanden en ondermijnende criminaliteit;
  • Je een grote bijdrage levert aan de teamdoelstellingen, waarbij je de menselijke maat in acht neemt.
  • Persoonlijke ontwikkeling centraal staat: je kunt je binnen allerlei expertises in diverse richtingen verder bekwamen.
  • Je volop bijdraagt aan een belangrijk doel van de Belastingdienst: de bevordering van de compliance van burgers en bedrijven, op basis van transparantie, samenwerking en vertrouwen.

" Binnen de teams Intensief Toezicht en Externe Overheidssamenwerking (team ITE) houden we ons bezig met zaken waar vermoedelijk sprake is van fiscale misstanden. Er wordt onder meer in RIEC-verband met andere organisaties samengewerkt aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Daarnaast specialiseer jij je in de intracommunautaire belasting wetgeving. Als specialist omzetbelasting binnen het team ITE ga je je met deze activiteiten bezig houden. Een veelzijdige, afwisselende en uitdagende baan ". Froukje, teamleider team ITE bij de Belastingdienst.

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je hebt een aantoonbaar hbo werk- en denkniveau;
  • Je beschikt over goede en actuele kennis van fiscale wet- en regelgeving en meer specifiek de omzetbelasting;
  • Het is een pre als je recente en relevante werkervaring hebt in een fiscale functie.
  • Kennis van strafrecht en/of bestuursrecht is een pre.
  • Je staat stevig in je schoenen en durft weerstand te bieden wanneer dat nodig is.
  • Als medewerking heffing heb je natuurlijk een passie voor het vak. Daarin ben je onafhankelijk en vorm je een oordeel op basis van de feiten. Wist je dat de Belastingdienst ernaar streeft de compliance van burgers en bedrijven te bevorderen? Daarin staan transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen centraal. Mooi, want jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren én overtuigingen sluiten daar perfect op aan.

  • De directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van circa 3,1 miljoen verschillende zaken die vallen onder de noemer midden- en kleinbedrijf. Dit zijn 1,6 miljoen ondernemers, 300.000 stichtingen en verenigingen en de groeiende groep van 1,2 miljoen particulieren (bijvoorbeeld zonnepaneelhouders). De directie MKB levert een bijdrage aan de missie van de Belastingdienst en geeft op de volgende manieren invulling aan de uitvoerings- en toezichtstrategie van de Belastingdienst:

    De directie MKB streeft ernaar dat bedrijven bereid zijn uit zichzelf fiscale regels na te leven, zonder dwingende acties van de Belastingdienst. De directie MKB is binnen de Belastingdienst verantwoordelijk voor de uitvoering van de integrale overheidssamenwerking, met o.a. gemeenten, het Openbaar Ministerie en de politie. Daarnaast voert de directie werkzaamheden uit voor de gehele Belastingdienst, bijvoorbeeld op het gebied van deurwaarderij en waardeonderzoek. Ook het toezicht door middel van controle op de belangrijkste belastingwetten en processen, zoals de Inkomensheffing (winst en niet-winst), Loonheffing, Omzetbelasting en Vennootschapsbelasting. Daarnaast is de invordering van verschuldigde belastingen een belangrijk onderdeel van het werk.

  • Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap.

  • We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

    • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
    • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
    • In de week van 8 en/of 15 juli vinden de selectiegesprekken plaats.

    Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

    De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau.

    De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren.

    Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

    Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen.

    Wanneer je solliciteert op een functie maak je eenmalig een account aan.

Het sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen.

Solliciteren is mogelijk tot aan de deadline die in de vacaturetekst genoemd wordt. We beoordelen je cv en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.

Voor sommige functies is een online voorselectietest onderdeel van de procedure. In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn.

We nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een sollicitatiegesprek, waarin een selectiecommissie je beoordeelt op de competenties van de functie aan de hand van een competentiegericht gesprek.

Een assessment kan deel uitmaken van de procedure.

Na een positieve afronding, treffen we samen verdere voorbereidingen voor jouw eerste werkdag! Op P-direkt vind je informatie over onderwerpen zoals financiën, vrije dagen, loopbaanontwikkeling, rechten en regels en nog veel meer.

Neem contact op met Murat Meulenbelt, Adviseur werving & selectie

  • Contact via Whatsapp:

Neem contact op met , Teamleider team ITE

  • Schaal 10, schaal 11, schaal 9

  • Inschaling vindt plaats in de bij de functie behorende salarisschaal. Bij het ontbreken van relevante kennis en ervaring kan tijdelijk een lagere salarisschaal worden toegepast.

  • Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

    De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.

    Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

    Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.



Functie:specialist omzetbelasting
Startdatum:31-05-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:3091 – 5586
Uren per week:32 – 36

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Belastingdienst via onbekend of onbekend. Of bezoek hun website onbekend.

Deel de vacature:

Redactie Lissekrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de lissekrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Vacatures lisse
  2. Specialist Omzetbelasting Belastingdienst 31-05-2024

Bekijk ook andere vacatures